21 . Eylül . 2017
Metro Enerji Testi

Yazar: Uğur Gerger
29.9.2011

Bugünlerde ekranlarda gösterilen Ülker Metro Enerji Testi reklamını eminim farketmişsinizdir. 36 bisikletçinin aynı anda pedal çevirmesi ile yanan ışıklar ve devreye giren elektronik aletler ile başlayan reklam filminde amaç, metro çikolata ile üretilen enerjiyi kullanarak filmin çekildiğini anlatmak. Sadece kırkbeş saniye süren reklamın arka planı aslında tahmin ettiğinizden oldukça uzun.

Dünyanın insan enerjisiyle çekilen ilk reklam filminde enerji üretenlerden biri olarak projede yer almak benim için oldukça ilginç bir tecrübe. Toplam altı gün sürecek olan enerji üretimi serüveni şöyle başlıyor.

Üretim için seçilen ekibe dahil olduktan sonra üretimin yapılacağı alandaki son hazırlıkların bitmesini bekleyerek geçen iki günlük bekleyişin ardından sabah Beykoz’a doğru yola çıkıyorum. Eski fabrika binası bu iş için özel olarak düzenlenmiş. Bir bilinmezlik duygusu ile içeri girdiğimizde, dizilmiş halde bizleri bekleyen yol yarışı bisikletlerini görüyoruz. Enerji üretim ekibi 36 bisikletçi de hazır olmaya başladığına göre artık bisikletlerimizi seçebiliriz. Yavaş yavaş, bisikletlerin pedalları sökülüyor, yerine kilitli pedallar takılıyor, sele boyları ayarlanıyor ve bisikletler enerji üretmeye hazır hale geliyor.

Alanda ayrıca İTU enerji enstitüsünden görevli 3 kişilik bir ekip var. Bu ekip, enerji akışının en verimli şekilde sağlanması için çalışıyor. Her hangi bir teknik arıza durumunda müdahale edebilmek amacıyla orada bulunuyorlar. Bisikletlerin teknik ayarları yapılırken diğer yandan enerji üretiminde kullanılacak olan model helikopteri elektrik motorlarının da son kontrolleri yapılıyor.

Bütün bisikletlerin arka tekerine bağlı helikopter motorları mevcut. Burada üretilen enerjilerin döşenen kablolarla fabrikanın arka tarafına kurulmuş olan enerjilerin toplanma merkezine aktarılması planlanmış. Burada toplanan enerjiler akımları sabitlenerek 60 adet aküye dolduruluyor. Bu bölümde aynı zamanda, İTU enerji enstitusunden görevliler her bir bisikletin ürettiği enerjiyi sistem hafızasında tutarak bir deneyi de gerçekleştirmiş oluyorlar.

Aküler doluyor.

Aküleri doldurmak, dolu bir havuzdan boş bir havuza su aktarmak prensibi ile çalışıyor. Yani burada bir takım ruhunun söz konusu olduğunu söyleyebiliriz. Belli bir seviyenin altına düşmek demek, ilerleyen günlerde dolmaya başlamış akülerden, eğer yeterli dolum yapılamazsa enerjinin boşalması anlamına geliyor. Yani her geçen gün daha fazla zorlanacağız.

Bütün bisikletler üretime hazır olduğuna göre, artık enerji üretmeye başlayabiliriz. Başlamadan önce programın amacını ve yöntemini İ.T.U Enerji Enstitüsü Müdürü Prof. Dr. Altuğ Şişman’dan dinliyoruz.

Aküleri dolduruyoruz

İnsan gücü ile ürettiğimiz mekanik enerji motorlar ile elektrik enerjisine dönüştürülüyor. Reklam filmi için gereken toplam enerji miktarı ise yaklaşık 20.000 kwh. Yani daha basit bir dille ifade edersek, 60 watt’lık bir ampülü 330 saat yakıcak bir enerjiye ihtiyacımız var. Ortalama günde üretilmesi planlanan miktar ise 5000 ile 7500 arasında değişiyor. Daha önce böyle bir şey tecrübe edilmediği için tahminlerin biraz muallak olduğunu söyleyelim. Her şey pedallar dönmeye başladığında ortaya çıkacak. Bisikletlerin önüne koyulmuş olan ampermetreler ise 0 ile 15 arasında bir değeri gösteriyor. Amacımızenerji üretimi süresince ibreyi 2,5 seviyesinin altına düşürmeden çevirmek.

Ve başlıyoruz.

Pedal çevirmeye başlamak demek, akülerin dolması anlamına gelmiyor. Her etap öncesi biraz ısınmak gerekiyor. Yaklaşık onbeş dakikalık bir ısınma süresinden sonra devreler açılıyor ve enerji üretimi başlıyor.

Bisikletçilerin beslenmesinden, sağlığından ve performansından sorumlu antrenör Hakan Yazman ise, üretim boyunca ibrenin 2,5 altına düşmemesi için özel çaba sarfediyor.

Pedal çevirmeyi şöyle tarif etmek mümkün. Sürekli kasılı bir halde pedallara kuvvet veriliyor, verildiği anda akım 2,5 seviyesinin üstüne çıkıyor. Bu bir bakıma sürekli yokuş yukarı çıktığınız anlamına geliyor. Eğer yokuş aşağı gider gibi boşa pedal çevirirseniz akım göstergesi sıfıra iniyor. Toplam altı gün sonunda ulaşılması planlanan kişi başı tırmanma ise yaklaşık 3000 m. Yani ortalama günde 500 m’lik bir irtifa kazanmamız gerek.

Pedalşörler

İlk gün öğlen öncesi iki etap ve öğle yemeği sonrası iki etap olarak toplam dört etap ile tamamlanıyor. Pedal çevirirken bol bol Metro çikolata tüketiyoruz. Bu süreçte farkettiğimiz şey, enerji üretiminin düşünüldüğü kadar kolay olmadığı. Kişi başı yaklaşık 3-4 lt su tükettiğimiz ilk günde ulaştığımız enerji üretim miktarı ise 1800 kwh. Yani hedeflenenin yarısı altında kalmışız. Demek ki, yarın pedallara daha fazla asılacağız.

İkinci gün ise yine çalışma koltuklarımız olarak benimsediğimiz selelere oturarak başlıyor. Dün üretilen enerjinin bugün geçilip geçilmeyeceği konusu bütün ekipte merak konusu. Enerji üretimi başlıyor. Süreyi yaklaşık bir saat daha uzatarak dün ürettiğimiz miktarın 700 kwh üzerine çıkıyoruz, ama hala yeterli değil. Günde çevirdiğimiz pedal süresi ise ısınma ve soğumalarla birlikte yaklaşık altı saat.

Üçüncü gün ise, ekibin biraz daha yenilendiğini görüyoruz. Yorulan ya da meşgul olan pedalşörler yerine gelen taze pedalşörler ile enerji üretimi başlıyor. Yine süreyi artırarak ulaştığımız enerji üretimi ise sevindirici. Toplam 4000 kwh enerji üretiyoruz. Çikolataları artırmak işe yarıyor heralde.

Enerji üretimi boyunca önümüzde projektörle duvara yansıtılan filmleri seyrediyoruz. Günde altı saat boyunca aynı hareketi yapmak bazen sıkıcı olabiliyor. “Buz devri”nin her sahnesini ezberlediğimi artık söyleyebilirim.

Haftanın dördüncü günü ise gençlik spor bayramı sebebiyle tatil arası giriyor. Üç gün durmadan pedal çevirmek bizi epey yormuştu, bir dinlenme molası vermek hepimiz için iyi gelicek.

Bir günlük dinlenmenin ardından tekrar üretime geçiyoruz. Dinlenmek işe yaramış olsa gerek gün sonunda ulaştığımız enerji üretim miktarı hayli yüksek. 4700 kwh. Bu rakam günlük rekorumuz demek. İlerleyen günlerde bu rakama ulaşamıyacağız.

Beşinci ve altıncı gün de yeterli enerjinin toplanacağı rahatlığıyla geçiyor ve süreç sonunda toplam 20.182 kwh enerji üretiyoruz. Enerji üretimi tamamlanıp aküler dolduğunda bir uyarı sesi ile dolumun bittiği haberini alıyoruz ve enerji üretimi sona eriyor.

Bundan sonrası ise yönetmen ve ekibine kalmış. Akülere dolan enerji kullanılarak reklamda kullanılan ışıklar, kameralar, bilgisayarlar ve diğer elektronik aletler çalıştırılıyor ve böylece dünyanın ilk insan enerjisiyle çekilen reklam filmi projesi başarıya ulaşmış oluyor.

Panorama

Aydın A. Güney & Pınar A. Avşar'la TUR Üzerine
Cumhurbaşkanlığı Bisiklet Turu sırasında yükün çoğunluğunu vitrinde fazla olmayan bir ekip çekiyor. Bu ekibin başında A’dan Z’y ... Devamı » » »

Emin Müftüoğlu ile Günümüzü Değerlendirdik
Emin Müftüoğlu ile TUR sonunda bir araya geldik. Başarılı geçen bir organizasyondan sonra yorgun, çoklukla olduğu gibi vakti kı ...

Bisiklet Yolları Algısında Yanlışlar

Samuel Beckett’in “Godot’yu Beklerken” piyesini seyredenler bilir: Estergon ve Vladimir, iki perde boyunca, Godot diye birini b ...

Eki.14 İBB Emirgan Planları, Bisiklet v...
Haz.14 The Accidential Death of a Cycli...
Şub.14 The Armstrong Lie
Ara.13 Londra ve İstanbul'da Bisikletin...
Eyl.13 Süslü Kadınlar da Bisiklete Bine...
Eyl.13 Emin Müftüoğlu'yla Kısa Kısa
Auğ.13 Katlanır Bisiklete Giriş
Haz.13 Bisikletle işe gitmenin püf nokt...
Nis.13 Yaz Yaklaşırken 3 Büyük Şehirde ...
Mar.13 Dünyanın En Pahalı Bisikletleri
Eki.12 Velodromda Bir Gün
Tem.12 Dünden Bugüne Bisiklet...
Tem.12 Fransa Turu Tarihinden Hikayeler
May.12 Ruanda Bisiklet Takımı
May.12 İngiltere'de Bisiklet Ulaşımı Po...
Oca.12 Londra'dan Bisiklet Esintileri
Ara.11 Kış Yarışları Öncesi Temel İpuçl...
Eki.11 10 Tanınmış Sima’ya Sorduk
Eyl.11 Pedalla Enerji Üretttik
Eyl.11 Canyon'un Derinliklerine Yolculu...
Nis.11 Araba mı Daha Hesaplı Bisiklet m...
Şub.11 Pedal Alternatif Enerji Çözümü O...